1. Rynek pracy jako miejsce transakcji kupna – sprzedaży usług pracy oraz ich warunków. Kompetencje a kwalifikacje i kapitał ludzki. Pojęcie i znaczenie kapitału ludzkiego w działalności gospodarczej (ujęcie makro-) i dla poszczególnych osób (ujęcie mikro- jako indywidualnego kapitału ludzkiego). Ewolucja podejścia i rozumienia kompetencji, kwalifikacji i kapitału ludzkiego. Zasoby ludzkie a potencjał ludzki i kapitał ludzki. Formy inwestowania w kapitał ludzki. Metody budowy kapitału ludzkiego w organizacji.
(2 godz.)
2. Istota i zadania zarządzania zasobami ludzkimi /ZZL/. Podstawowe obszary zarządzania zasobami ludzkimi: pozyskiwanie pracowników, ich motywowanie, rozwój, ocenianie, wynagradzanie. Aktualne trendy rozwojowe w ZZL.
(3 godz.)
3. Egzogeniczne i endogeniczne uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji. Główne wyzwania zarządzania ludźmi wobec zróżnicowanych grup pracowników. Zarządzanie uwzględniające paradygmat różnorodności zasobów ludzkich w organizacji. Modele zarządzania różnorodnością zasobów ludzkich w organizacji: model adaptacyjny, konsolidacyjny, biznesowy.
(2 godz.)
4. Zapobieganie dysfunkcjom w miejscu pracy (pracoholizm, stres, mobbing, dyskryminacja) jako zadanie ZZL (zwłaszcza bezpośrednich kierowników). ZZL a organizacyjne uwarunkowania pracy.
(2 godz.)
5. Współczesne podejścia - paradygmaty zarządzania zasobami ludzkimi: neopozytywistyczno-funkcjonalistyczno-systemowy, interpretatywno-symboliczny, radykalny strukturalizm, postmodernizm oraz ich syntetyczna charakterystyka.
(2 godz.)
6. Istota strategii firmy i strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi. Różne ujęcia relacji „strategia firmy – strategia zarządzania zasobami ludzkimi": ujęcie klasyczne, ewolucyjne, systemowe, procesowe; podejście: reaktywne, aktywne, interaktywne. Proces integracji strategii zarządzania zasobami ludzkimi ze strategią firmy.
(2 godz.)
7. Funkcjonalne ujęcie efektów ZZL. Założenia teoretyczne (perspektywa behawioralna, kapitału ludzkiego, zasobowa teoria firmy) opisania relacji „praktyki ZZL – wyniki organizacji”. Badania relacji „praktyki ZZL – wyniki organizacji” w trzech paradygmatach nauk o zarządzaniu: funkcjonalizmu, interpretatywizmu i nurtu krytycznego/strukturalizmu.
(1 godz.)
8. Bariery wprowadzania strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi. Humanizacja zarządzania.
(1 godz.)
|