Literatura: |
Literatura obowiązkowa
• Jelinek J.A., Edukacja przyrodnicza starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wyrawdnictwo Bliżej Przedszkola.
• Muchacka B.: Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo AP, Kraków 2006
• Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010
• Kielar-Turska M.: Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, WSiP, Warszawa 1992
• Elbanowska St.: Przyroda nieożywiona w wychowaniu przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1983
Literatura uzupełniająca
G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,
A. Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;
|
Efekty uczenia się: |
Student potrafi wymienić podstawowe zadania edukacji przyrodniczej oraz potrafi przedstawić realne sposoby ich wykonania.
Student potrafi omówić jak przebiega rozwój rozumienia i pojmowania niektórych pojęć z zakresu przyrody na podstawie podanych w literaturze przedmiotu wyników badań.
Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia eksperymentów i doświadczeń w przedszkolu, a także omówić znaczenie rysunku w procesie uczenia się i rozwoju myślenia dziecka.
Student potrafi nazwać pospolite ptaki, rośliny, drzewa, i niewielkie zwierzęta.
Student potrafi opracować zajęcia z wykorzystaniem metody eksperymentu i doświadczenia przyrodniczego w taki sposób, by uczniowie byli w pełni zaangażowani.
Student potrafi zaplanować wycieczkę lub spacer, podczas których realizowane są cele edukacji przyrodniczej.
Student wykazuje zainteresowanie problematyką ochrony przyrody – potrafi wskazać organizację, zaangażowane w działalność ekologiczną oraz krótko omówić projekty europejskiej o tej tematyce.
|
Zakres tematów: |
Blok 1. Wychowanie przyrodnicze w edukacji przedszkolnej. Cele, treści i zadania edukacji przyrodniczej.
Blok 2. Dziecięcy sposób pojmowania świata. Implikacje do nauczania przyrody wśród dzieci przedszkolnych.
Blok 3. Metody i formy pracy z małymi dziećmi: wycieczka, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie. Planowanie kącika przyrody oraz zagospodarowanie ogródka przyrodniczego na placu przedszkolnym. Analiza literatury przyrodniczej dla nauczycieli i dzieci.
Blok 4. Opracowanie i realizacja zagadnień wychowania przyrodniczego na zajęciach dydaktycznych. Przygotowanie materiałów oraz opracowanie scenariuszy zajęć. Tematy: woda, powietrze, światło, dźwięk, ziemia, gleba, meteorologia, rośliny, zwierzęta, człowiek, ekologia, kosmos.
|