Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Integracyjne wychowanie przedszkolne 10-4S-IWP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2014/2015

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Al-Kamisy D. (2006) Edukacja przedszkolna a integracja społeczna, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa

2. Hundertmarck G. (1993), Uczmy się żyć razem, Warszawa.

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dania 23 grudnia 2008 r. Załącznik 1 – Podstawa programowa wychowania dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (wraz z komentarzem metodycznym). (Dz. U. Nr 51, poz. 458).

Literatura uzupełniająca:

4. Speck O. (2005), Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki, GWP, Gdańsk

5. Zimmer R. (2005), Poznawać świat wszystkimi zmysłami – ćwiczenia rozwijające percepcję, Kielce.

6. Kast-Zahn A. (1999), Każde dziecko może nauczyć się reguł, Poznań.

Efekty uczenia się:

Orientuje się w publikacjach dotyczących integracyjnego wychowania przedszkolnego

Zna podstawowe dokumenty regulujące działalność pedagogiczną placówek wychowania przedszkolnego.

Zna sposoby zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci specjalnej troski w przedszkolu i szkole.

Potrafi tak zorganizować działalność edukacyjną w grupie przedszkolnej, aby w równej mierze dbać o wychowanie i edukację wszystkich dzieci w grupie.

Potrafi dopasować autorski program edukacyjny do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci specjalnej troski na podstawie diagnozy.

Potrafi wspólnie z rodzicami i pracownikami poradni zaplanować losy edukacyjne dzieci specjalnej troski stosownie do ich możliwości umysłowych.

Wykazuje się taką postawą prospołeczną, która jest konieczna dla wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego i traktuje je na równi z dziećmi sprawnymi.

Metody i kryteria oceniania:

czynny udział w zajęciach, pozytywnie oceniona praca pisemna po hospitacjach zajęć w przedszkolu integracyjnym, udział w dyskusji podczas ćwiczeń

Zakres tematów:

1. Analiza dokumentów, porównanie modeli podejścia do edukacji dzieci niepełnosprawnych w procesie integracji

2. Zaplanowanie działalności pedagogicznej w wybranej grupie integracyjnej.

3. Architektura, wyposażenie placówki oraz stosowane metody wspomagające rozwój psychoruchowy dzieci w wybranej placówce na podstawie obserwacji.

4. Program pracy wychowawczej w grupie integracyjnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na kształtowanie kompetencji społecznych i wdrażanie do kształtowania świata wartości u dzieci.

5. Metody zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci specjalnej troski w przedszkolach i oddziałach integracyjnych - obserwacja zajęć w przedszkolu.

6. Stres w pracy nauczyciela z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

7. Jak uczynić z rodzica sprzymierzeńca integracji?

Metody dydaktyczne:

praca w grupach, indywidualne przygotowanie pracy pisemnej po hospitacjach w placówce integracyjnej, dyskusja, burza mózgów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 8:00 - 9:35, sala 3332
Aneta Jegier 24/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)