1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. Przedmiot, zadania i obszary problemowe pedagogiki pracy oraz dominujące tereny badań.
(1 godz.)
2. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy.
(1 godz.)
3. Podstawowe formy działalności człowieka: zabawa, nauka, praca. Praca człowieka jako podstawowa kategoria pedagogiki pracy. Praca zawodowa i zawód. Relacja: kwalifikacje i kompetencje zawodowe współczesnego pracownika. Kształcenie, dokształcanie, doskonalenie zawodowe. Przekwalifikowanie. Szkolenie. Samokształcenie. Strategia edukacyjna uczenia się przez całe życie.
(2 godz.)
4. Metody i techniki badań stosowane w pedagogice pracy. Procedury badań.
(1 godz.)
5. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa.
(1 godz.)
6. Pojęcie i zadania edukacji pro zawodowej. Przyuczenie do zawodu jako forma edukacji pro zawodowej.
(1 godz.)
7. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. Cele, treści i programy kształcenia zawodowego. Istota i efektywność dualnego systemu kształcenia zawodowego. Bariery i możliwości współpracy szkół zawodowych z zakładami pracy. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego. Wyniki kształcenia zawodowego. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa. Priorytety współczesnej edukacji zawodowej.
(2 godz.)
8. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych. Swoistość dorosłych uczniów. Rozwiązania organizacyjno – programowe i metodyczne edukacji dorosłych. Edukacja szkolna i pozaszkolna osób dorosłych. Linia rozwoju zawodowego współczesnego człowieka.
(2 godz.)
9. Przemiany struktury gospodarki. Struktura zawodowo – kwalifikacyjna osób pracujących we współczesnej gospodarce. Lokalny i globalny rynek pracy. Standardy kwalifikacji zawodowych. Globalizacja a kariery zawodowe.
(2 godz.)
10. Pedagogika pracy wobec problemu zatrudnialności i bezrobocia młodzieży i osób dorosłych
(2 godz.)
11. Problemy współczesnego rynku pracy. Oczekiwania pracodawców. Gospodarka oparta na wiedzy – wyzwanie dla pedagogiki pracy współczesnej.
(1 godz.)
|