Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (1997), Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa.
Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.
Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa
Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.
Semadeni Z., (red.), (1991), Naucza¬nie początkowe mate¬matyki, tom 1, 2, 3, 4 WSiP, Warszawa.
Siwek H., (2004), Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Treliński G., (2011), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 3 x M: Matematyka, Modelowanie, Metodyka. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
PE1 _W23 ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów; posiada wiedzę z zakresu
prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia.
Umiejętności
PE1 _U09 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności
pedagogicznej; posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
PE1 _U10 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań; potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem.
PE1 _U11 potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu
wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie
zdobywania wiedzy.
|
Zakres tematów: |
Cele i zadania nauczyciela kształcenia zintegrowanego.
Pojęcie zadania, ich klasyfikacja i sposób doboru zadań. Rodzaje zadań matematycznych.
Etapy pracy z zadaniami. Główne strategie w kształceniu matematycznym ukierunkowane na rozwój logicznego myślenia.
Rozwiązywanie zadań matematycznych różnymi metodami. Nauczanie realistyczne, czynnościowe i problemowe.
Analiza treści kształcenia i doboru zadań matematycznych oraz omówienie sposobów rozwiązywania tych zadań przez uczniów. Przegląd podstawy programowej, programów zajęć matematycznych, kół zainteresowań i pakietów edukacyjnych pod kątem treści matematycznych, rodzajów zadań.
Naprzemienne układanie i rozwiązywanie zadań jako metoda indywidualizacji pracy na zajęciach matematycznych – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i szkole.
Zasady prowadzenia zajęć z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się matematyki. Sposoby konstruowania programów zajęć wspierających i wyrównujących wiedzę ucznia.
Praca z uczniem uzdolnionym. Wybrane metody rozwijające zdolności matematyczne.
Gry i zabawy matematyczne. Przegląd literatury, pakietów edukacyjnych, gier matematycznych. Konstruowanie gier, prezentowanie zabaw matematycznych.
|
Metody dydaktyczne: |
Wykład problemowy, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, dyskusja panelowa, dyskusja w grupach, dyskusja okrągłego stołu, projekt grupowy, praca z tekstem, sesja plakatowa, rozwiązywanie zadań, burza mózgów, gra dydaktyczna.
|