Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej 10-1S-MMA1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2014/2015

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (1997), Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Semadeni Z., (red.), (1991), Naucza¬nie początkowe mate¬matyki, tom 1, 2, 3, 4 WSiP, Warszawa.

Siwek H., (2004), Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Treliński G., (2011), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 3 x M: Matematyka, Modelowanie, Metodyka. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski

Efekty uczenia się:

Wiedza

PE1 _W23 ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów; posiada wiedzę z zakresu

prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia.

Umiejętności

PE1 _U09 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności

pedagogicznej; posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

PE1 _U10 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań; potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem.

PE1 _U11 potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu

wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie

zdobywania wiedzy.

Metody i kryteria oceniania:

Student aktywnie uczestniczy we wszystkich zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest obecność na wszystkich ćwiczeniach. Osoba nieobecna na zajęciach zalicza tematykę ćwiczeń na dyżurze. Na ocenę końcową składają się oceny za prace pisemne i zadania praktyczne.

Zakres tematów:

Cele i zadania nauczyciela kształcenia zintegrowanego.

Pojęcie zadania, ich klasyfikacja i sposób doboru zadań. Rodzaje zadań matematycznych.

Etapy pracy z zadaniami. Główne strategie w kształceniu matematycznym ukierunkowane na rozwój logicznego myślenia.

Rozwiązywanie zadań matematycznych różnymi metodami. Nauczanie realistyczne, czynnościowe i problemowe.

Analiza treści kształcenia i doboru zadań matematycznych oraz omówienie sposobów rozwiązywania tych zadań przez uczniów. Przegląd podstawy programowej, programów zajęć matematycznych, kół zainteresowań i pakietów edukacyjnych pod kątem treści matematycznych, rodzajów zadań.

Naprzemienne układanie i rozwiązywanie zadań jako metoda indywidualizacji pracy na zajęciach matematycznych – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i szkole.

Zasady prowadzenia zajęć z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się matematyki. Sposoby konstruowania programów zajęć wspierających i wyrównujących wiedzę ucznia.

Praca z uczniem uzdolnionym. Wybrane metody rozwijające zdolności matematyczne.

Gry i zabawy matematyczne. Przegląd literatury, pakietów edukacyjnych, gier matematycznych. Konstruowanie gier, prezentowanie zabaw matematycznych.

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, dyskusja panelowa, dyskusja w grupach, dyskusja okrągłego stołu, projekt grupowy, praca z tekstem, sesja plakatowa, rozwiązywanie zadań, burza mózgów, gra dydaktyczna.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 15:20 - 16:55, sala 1107/1108
Joanna Zalewska 29/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05, sala 1107/1108
Joanna Zalewska 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)